RattapoodTehnika

UUS EPIC (2018): kergem, targem, kiirem. + Custom projekt.

Niisiis, enne kui minna meie Epicu projekti kallale, tuleks rääkida lahti, mis 2018 aasta EPIC FS (fullsuspension) puhul muudetud on võrreldes eelkäijaga.

Ma leian, et päris palju.
Nüüd juba eelmise põlvkonna Epic FSR oli väga hea, kas seda saab veel paremaks teha? Enda kogemusest võin vastata, et saab!

KERGEM:
Uuel mudelil on kaalu päris palju kärbitud: Pro, Expert ja Comp mudeli raamid on kergemad 525g (need on täis karbon raamid, tagumine hark ka soodsamatel mudelitel nüüd süsinikust) ja S-Works raam on kergem 345g, kui eelneval Epicul.

Kaalu on küll kärbitud, aga see ei ole kaotanud raami jäikust, hoopis vastupidi. Kaalusääst on saavutatud uudse tagumise hargi ehitusesega, kus on kaotatud tagahargi tipust, mõlemalt poolt, üks laagritega ühenduskoht ja tehtud on jäik ühendus.

Et saavutada alumise ja ülemise toru vahel piisav liikuvus, on tehtud ülemine hargi osa hästi kergelt painduvaks. Seesugune lahendus annabki raamile tubli kaaluvõidu ja suurendab ka jäikust. Pluss veel jooksustandard on nüüd 12x148mm (boost), mis omakorda viib rummul kodarate vahe laiemaks ja annab jäikust jalgrattale juurde.

TARGEM:
“Brain” tehnoloogia – amordisüsteem mis töötab, siis kui vaja – avaneb ise alt tuleva nn löögi peale.

Tööpõhimõte uuel taga amordisüsteemil sama nagu varasematel mudelitel. Koosneb endiselt ülemisest amordist ja alumisest ajusüsteemist ja neid ühendab voolik.

Kui jalgrattur pedaale vajutab, avaldab ülevalt alla survet, on amort lukustatud olekus, nii on hea tõusu ronida, sprintida. Samas kui teepind muutub konarlikuks, auklikuks – paneb see tagumises amordi ajusüsteemis kolvi võnkuma ja laseb õli ringlusse ja amort hakkab tööle.

See võib tunduda keeruline süsteem, kuid see töötab ja toimib väga hästi.

Uuendus seisneb selles, (eesmärk, et vedrustus oleks veel targem), et nüüd on asetatud amordi aju täiesti raami tagumisse tippu – võimalikult lähedale tagumisele rummule. Mida lähemal ajusüsteem tagumisele rummu võllile, seda täpsem ja tundlikum see on ja reageerib kiiremini!

Ka välimus on ajul muutunud – kompaktsemaks ja seda nüüd koostöös Rock Shoxga.

– Tagaamordi käigupikkus on 5mm pikkem (nüüd 100mm, varem oli 95mm).
– Pikem amort teeb vedrustuse sujuvamaks ja pehmemaks.
– Mida sujuvam on liikumine tehnilisel rajal, seda kiirem ollakse!

Raami geomeetria:

Seda on päris palju muudetud raami esimeses osas. Raam on tehtud 10mm pikemaks keskjooksust kaelakaussideni ja kahvlinurk on varasema 70,75 kraadi asemel 69,5 kraadi ehk kahvel ulatab rohkem ette poole. Samas amordikrooniga tuuakse jälle 9mm tagasi. Amordikroon (offset) on 42mm varasema 51mm asemel. Lõpptulemusena on esiratas 22mm ees pool kui varem.

Raami tagumises osas on geomeetriat vähem muudetud – tagahark 1mm lühem ja sadulaposti toru on 0,75 kraadi rohkem püsti.

Need uuendused, mis tehtud on mõjutavad väga palju juhitavust. Esimest korda 2018 Epicuga testisõitu tehes, tundsingi, et kõige suurem muudatus uuel rattal on just juhitavuses ja see meeldis mulle väga! Allamäge kiiretes kurvides oli esirattal palju rohkem pidamist, mis lubas kurve läbida suurema hooga.

Niisiis põgusalt juba maisin, siis Epicul on custom Rock Shox esiamort, millel on toodud amorditorud kahvlitorule lähemale. Jooksukinnitusstandard on 10mm laiem (110mmx15mm), see tähendab sama nagu tagarattal, kus on tehtud rummul kodaravahe laiemaks, mis teeb jooksu/ratta jäigemaks.

Esimene “brain” ehk amordilukustussüsteem on jäänud samaks nagu varem. Amordi käigupikkus 100mm.

Keskjooksustandard on nüüd GXP BSA, välised keermega keskjooksud. (seoses sellega on keskjooksust raam väiksem). GXP (22mm peenem võll, varem 30mm) lahendust kastuti just seepärast, et teha keskjooksusüsteemi töökindlamaks ja tugevamaks. Vändasüsteem on uuel raamil (boost), mis tähendab et hammasratas toodud 3mm välja poole, kui standard vändal. See on vajalik, et ketiliin oleks korrektne, sest laiemal rummul asub kassett väljas pool.

Voolikute ja kaablite raamist läbi viimine on tehtud ilusmaks ja väiksemaks, mida oleme juba Fatboy Carbonil ja Epic HT-l näinud. Väiksemad augud torudes võimaldavad teha õhema ja jäigema raami.

Sadulaposti läbimõõt on muutunud uuel raamil jämedamaks (30,9mm, enne 27,2mm), et võimalik erinevaid dropper (sadulaposti tüüp, mida saab juhtraua pealt nupust alla lasta) sadulaposte kasutada. Seda süsteemi kasutatakse juba suhtelisel palju olümpiakrossi MK etappidel mäest alla laskudes – alla lastud sadul võimaldab sõitjal ratta peal rohkem liikuda ja seega tehnilisi laskumisi kiiremini läbida.

Kokkuvõtteks: tegemist on KIIRE ja kaasaegse võidusõiduks mõeldud maastikujalgrattaga.

Ma leian, et need kõik muudatused teevad Epicut paremaks võrreldes eelmise mudeliga.

Custom projekti kallale

Eelmine nädal sai kliendi soovidele spetsiaalselt kokku ehitatud S-Works Epic 2018. Juppidest just selle pärast, et külge saaks just need osad, mida klient kõige rohkem soovib ja selle projekti puhul oli ka värv väga tähtis – et ratas tervikuna näeks välja hea. Meie ise jäime lõpptulemusega väga rahule ja nii ka jalgratta omanik!

Millest ratas koosneb (koos kaaludega):

S-Works Epic (M) 12m frame koos amordiga 2028 g
Sadulaklamber 12 g
Tagavõll 12×148 33 g
S-Works sadulapost 30,9×400 182 g
Kaelalaagrid koos seibidega 1 1/8 1.5 67 g
Amort Rock Shox SID WC 29″ Brain 1420 g
Carbon torule käbi 25 g
Cap koos poldiga 9 g
Esivõll Maxxlite 110×15 40 g
Jooksud ROVAL SL 148 110 1364 g
Ventiilid 10 g
Tubelesskorgid 14 g
Rehvipiim 120ml 120 g
Sadul SW Phenom 143 mst 151 g
Stem SW SL 75mm 95 g
Lenks SW flat 700mm 160 g
Gripd xc lite 78 g
Rehvid SW renegade 1.95 974 g
Kassett XX1 Eagle (10-509 kuldne 364 g
Tagavahetaja XX1 eagle kuldne 268 g
Trigger Sram XX1 Eagle 123 g
Kett Sram XX1 Eagle kuldne 260 g
Keskjooks GXP BSA 107 g
Vändad Sram XX1 Eagel Quarq GXP BOOST 531 g
Hammasratas SRAM EAGLE 104 38T 71 g
Pidurid SRAM Level ultimate 430 g
Kettad Sram Centerline 160 2tk. 202 g
Ketta Ti poldid 6tk 8 g
Piduri sadula poldid 4tk 12 g
Käiguõri koos otsadega 59 g
g
 KOKKU
 9217 g

Custom-projekti galerii:

1 comment

  1. Ander Tenno 22 jaanuar, 2018 at 11:50 Vasta

    Äge projekt! Nii et XX1 grupiga ja veel mõne nipet-näpet tuuninguga (XTR pidurid, kergem sadulapost ja v/o sadul) on 8.xx kg võimsusanduriga ratas täitsa tehtav (OK, kui sinna tahta ka pedaalid mahutada, tuleb ilmselt mõnes asjas väikseid kompromisse teha).

Leave a Reply to Ander Tenno Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: