Kui Specialized teatas, et fatbike on Euroopas „more or less finished“, siis oli meil üksjagu tühi tunne. Sest olgem ausad – meil siin, meie põhjamaises kliimas, on fatbike oma koha leidnud ning sellel rattal on mõte ja sisu.
Kui pisut ajas tagasi minna, siis Specialized oli üks esimesi „suuri“, kes Fatbike’i laias maailmas tuntuks tegi. Fatbike kui ratta tüüp, on olnud olemas juba kümneid aastaid tegelikult, kuid Specialized nägi potentsiaali selles üliväikses turusegmendis ning tuli 2013 aastal (ametlikult mudeliaasta oli 2014) välja esimese kaasaegse Fatbike’ga – kerged jooksud, karbonkahvel, kerge ja sportliku geomeetriaga alumiiniumraam. 1x drivetrain polnud veel nii popp, seetõttu oli ees veel esimesel aastal 2 hammasratast. Nimeks sai see Fatboy. See nimi oli Specialized’il olemas juba enne, kuid kasutusel sootuks rehvidel. Mäletame hästi, kuidas 2013 aasta suvel, kui Sveitsis neid rattaid esimest korda nägime, siis tekitas see meis mõnusat elevust – see ratas sobib Eestisse ideaalselt!
Aga elu läks nii, et peagi vaibus Fatbike’de „buum“. Seda just globaalses mõttes. Tipuks võib lugeda vast 2015-2016 hooaega, kui kõigil suurematel tootjatel oli olemas trobikond mudeleid alates „fatbike’i laadsest tootest“, mis oli selline paarisaja eurone ratta moodi asi, tohutult raske, terastorudest tehtud, samas raamil puudus jäikus ning olgem ausad – sõita oli ebameeldiv. Mudelite rivi teises otsas olid tippmudelid, mis maksid samas vääringus maanteerataste tippmudelitega. Märksõnadeks karbon jooksud ja raam, karbon lenksust, väntadest ja muust rääkimata.
Miks globaalne buum lõppes? Osalt seetõttu, et samal ajal ilmusid välja juba oluliselt suuremate (kui tavapärane MTB) rehvidega (2.5-3.0) trail rattad ning globaalne klientuur sai aru, et kusagil Alpide mägedes on selliste ratastega mugavam. Ratas on siiski kergem, kiirem ja amortidega ka. Kesk-Euroopas langes fatbike´de müük trastiliselt ning suured rattatootjad otsustasid „taganeda“, kuna oli selge, et fatbike’st on saamas liiga pisike segment.
Meil siin aga – nagu ka Soomes ja mõnes üksikus riigis veel – oli fatbike leidnud kindla koha. Eriti mõnus on ta sügis-talvisel perioodil, kuna limiite, kus sõita, praktiliselt pole. Sõida mere ääres paksus liivas ja kividel, sõida juurikatel eriti tehnilistel radadel, sõida paksus lumes – seal kus radu sees pole, sõida lumes inimjälgedes – ühegi teise rattaga sellistesse kohtadesse asja pole. Seetõttu, et sõita saab igal pool, kujunevad fatbike’i sõidud tavaliselt pikemaks ja rahulikumaks, kui mistahes teise rattaga – ja see on just see, mida meil sügis-talvisel perioodil tarvis on. Fatbike on meie laiuskraadil lahe ratas, selles pole kahtlust.
Kuna Specialized meile fatbike’e enam ei tarninud võtsime endale ülesande leida maailmast alternatiiv, mis oleks võimalikult hea, mis oleks võimalikult loogiliselt ehitatud ja mida ei peaks kohe ümber ehitama hakkama ning mille hind oleks konkurentsivõimeline. Niiöelda valesti ehitatud fatbike’sid on palju ning „valet“ ratast me ei soovinud. On palju kriteeriume, millele me tähelepanu pöörasime – geomeetria peab olema õige, raam kerge, trossid-kõrid peavad jooksma „seest“, vajalikud on hüdraulilised ketaspidurid, jooksud peavad olema thru-axle’ga, 1x systeem peab olema, eelistatum oleks 26“ jooksud (mitte 27,5) ning kahvel peab olema karbonist. Need olid põhilised, omadused, mida otsisime.
Kristjan Randma, meie Tartu esinduse juht töötas läbi mitmeid erinevaid võimalike koostööpartnerite pakkumisi ning pidama jäime Silverbackil. Silverback on Saksa tootja ta pole tundmatu ka meil Eestis. Olles nendega nüüd pikemalt suhelnud, võime öelda, et tegemist on pühendunud rattainimestega, kes teavad, mida teevad. Valisime mudeli, mis on selgelt kõige loogilisem nende valikust ning nüüd on ta kohal.
Real-life test
Loomulikult leidub inimesi, kes on fatbike’i enda jaoks avastanud täielikult ning sõidavad „fätti“ aastaringselt. Kellele veel, kui mitte sellistele inimestele andsime rattad testida ning palusime kirjutada, mida nad sellest rattast arvavad. Testimas käisid Veiko Viira ja Anneliis Puu.
Anneliis Puu:
„Kui reedel rattaga töölt koju sõitsin siis tunne ei olnud just kõige parem. Kõik tundus raske ja asfaltil veeremist polnud (Anneliis sõidab igapäevaselt karbonjooksudega Fatboy Expertiga). Sadul oli ebamugav.
Kõik muutus metsas. Asjaolu, et M-raam on mulle natuke suur, tundus vähetähtis. Natuke püstisem sõiduasend ja väga mugav oli sõita. Ratas oli kompaktne, nö ühes tükis, piisavalt kindel ja konkreetse manööverdamisvõimega. Hea veeremisega! Rehvid üllatasidki kõige positiivsemalt. Metsas veerevad ülihästi ja pidamine isegi parem kui Jumbo Jimidel. Kuhugi nad ei kisu ja nii mõnusalt kaabivad tõusudest üles. Rehvid pole kõige kergemad, aga see-eest väga väga head. Sõitsime umbes -5 kraadi külmaga ja rehv oli ikka pehme, ei läinud see segu külmaga jäigaks. Manööverdada on mugav ja see veidi raskema ratta kaal, kui see, millega ma olen harjunud, ei andnud üldse tunda, singlitel liikus väga mõnusalt. Ja NB! – rehvid on koheselt tubeless ready.
Viriseks ainult sadula kallal, mis ei ole kõige mugavam aga mõnele kindlasti sobib.
Üks ja ainuke miinus on see et thru axle see keermetega kinnitus kukub kahvli küljest ära ja võib väga lihtsalt ära kaduda. See pole kahvli külge kinnitatav ja sellega peab olema ettevaatlik ja jälgima et alles on. Mul juba poes ratast kokku pannes hüppasid need kohe kahvli küljest põrandale välja.
Kokkuvõttes on tegemist on igati paigas fatbike’ga. Tegemist pole nö lux-fat’iga, kuid ka hind pole luksusklassist. Täiesti vajalik ratas pikkadeks sõitudeks metsas, lumes, mereääres – piire pole. 100% nauditav kogemus.“
Silverback Scoop:
- Raam: 6061 Alloy Fatbike specific 26″ frame, tapered headset, Thru Axle
- Kaablid raami sees
- Sram SX 1×12 käiguvahetus, eest 1x süsteem lihtne ja mugav kasutada, käikudest piisab kiirelt sõitmiseks kui ronimiseks ja 1x süsteemiga väike kaalu kokkuhoid, (kassett 11-50t)
- Karbon esikahvel, thru axle, esiots on kerge ja lihtsalt juhitav
- Porilaudade kinnituskohad
- Pakiraami kinnituskohad (matkajatele ideaalne)
- Seisujala kinnituskohad
- Dropperposti valmidus/sobivus
- Hüdraulilised pidurid (ilmastiku- ja töökindlad)
- Mugav sportlik raamigeomeetria, mugav sõita pikemaid matku, hea juhitavus keerukamal maastikul
- Rehvid: 26″ x 4.7″ Bulldozer, tubeless ready jooksud (jooks seest juba eelnevalt teibitud, lihtsalt piim sisse ja rehv peale ja valmis).
- Rummud: SUNRingle SRC TA, 15x150mm ees / 12x197mm taga
Silverback Scoop, hind 1490€. Tallinna ja Tartu poodides kohapeal olemas M, L ja XL-suurused.