fbpx
RattapoodTehnika

E-rattad: Como või Como SL hoopis. Levo? Vado? Milline siis?

E-rattaid tuleb pidevalt juurde. Mudelirivi pikeneb. Igaks tegevuseks saab konkreetne mudel. Tegelikult üsna sarnane olukord automaailmas toimuvaga – küll on hübriidid, plug-in hübriidid, täielikud EV’d jne. Tõsi, see kõik võib olla segadust tekitav. Teeme lühidalt, aga konkreetselt väikse vahekokkuvõtte. Et jutt liiga pikaks ei läheks, jagame selle paariks osaks.

Suures plaanis võib e-rataste valiku jagada kaheks grupiks: linnatransport ning sportlik tegevus.

Alustame linnatranspordist, millises keskkonnas on e-rattad on kindlalt oma koha leidnud. Arvestades ratta valmistamise tegelikku jalajälge maailma ökosüsteemile ning sellest tulenevat tegelikku efektiivsust, on erinevad eksperdid on leidnud, et e-jalgratas võib olla tuleviku linnatranspordi suurtegija nr 1. Meil on selle üle väga hea meel ja usume täpselt sama moodi, et e-ratas on linnatranspordi tulevik. Specialized’i e-rataste arendus toimub Euroopas, Sveitsis, kuhu on loodud e-rataste arenduskeskus, mis pühendub ainult e-rataste arendamisele juba pikki aastaid.

Esimeses peatükis keskendume Turbo Como ja Turbo Como SL’ile. Edaspidi võtame ette linnaratastest Vado ja Vado SL’i. Siis lähme sportlike e-rataste juurde.

TURBO COMO

Como on linnaratas, mille kõige põhilisem märksõna on mugavus linnaliikluses. Mis on mugavuseks tarvis? On tarvis natukene kõrgemat lenksu, natukene rohkem „viltust“ sadulaposti, et Sul jalad mugavalt sadulas istudes ka maha ulatuksid, kui punase tule taga kinni pead pidama. On tarvis sujuvat mootorit, mis aitab märkamatult. On vaja veel mitmeid detaile, millest täpsemalt allpool.

Turbo Como 5.0

Como’l on võimas 1.3 (Como 5.0) või 1.2E mootor (250w nominal power, 550w või 415w peak power, sõltuvalt mudelist, väändemoment 90nm või 50nm, sõltuvalt mudelist), mis on sama mootor, mis sportversioonidel, kuid tuunitud pisut efektiivsemaks. Ehk inimese jõud +320-380%. Sportratastega võrreldes on pisut maha võetud tipp-powerit ning väändemomenti. Linnasõidul pole need nii olulised. Oluline on pikk sõiduulatus ja äärmiselt mugav kulgemine. Eriti oluline on – mootor on tundlik. Mida rohkem vajutad pedaale – seda rohkem mootor aitab. Ja vastupidi. Mootor tunneb koheselt, mida Sa teha tahad. Võib tunduda ebavajalik seda rõhutada – aga just see on see, mis teeb rattasõidu nauditavaks. Sest siis oled sõitja ikka Sina – lihtsalt sõidad kiiremini ja kergemini.

Mugavuse eesmärgil on Comol ka pisut laiemad rehvid – 50mm laiused. Laiemad rehvid teevad linnasõidu sujuvamaks ja mugavamaks.

Como’l on juba originaalis küljes väga korralikud tuled nii ees, kui ka taga. Esimene integreeritud õigele kõrgusele amordi külge, teine tagumise porilaua külge. Tuled piisavalt tugevad, kuid samas soliidsed ja esteetiliselt tagasihoidlikud.

Küljes on 52mm laiused porilauad. Lisa, millest tihti mööda vaadatakse, kuid mida ei saa sugugi alahinnata. Linnaliikluses kehva ilmaga puhtalt kohalejõudmine on oluline.

Turbo Como 3.0

Como’l on pakiraam, mis on nö „Racktime compatible“ ning Racktime tähendab paljusid erinevaid võimalusi erinevate kottide ja muudmoodi lahenduste osas, kui on vaja midagi kaasas kanda.

Ratta aku on raami külge kinnitatud võtmega, seega kui soovid, võid selle küljest eemaldada ning toas laadida. Aga loomulikult on olemas ka võimalus laadida ratast ilma akut eemaldamata. Sõltuvalt mudelist on aku mahutatavus kas 460Wh või 500Wh või 605Wh (vastavalt mudelile) – mida jätkub ka rohkem kui 100km pikkuseks sõiduks, kui selline soov peaks olema.

Mission Control

Mission Control äpp, mis on tasuta allalaetav on kasulik abimees Sinu telefonis. Äpi kaudu saad muuta ratta karakteristikat, vaadata oma sõite kaardil – neid planeerida nii, et akut jätkuks täpselt kodutrepini, vaadata mitu watti aitab ratas, mitu watti vajutad Sina ja palju muud. Mission Control äpp on pidevas arenduses ning järjest võimekamaks kasvab.

Mission Control


Turbo Como hinnad

Turbo Como 3.0 – 3099€

Turbo Como 4.0 – 3599€

Turbo Como 5.0 – 4399€


Siin räägitakse sõltumatu allika poolt lahti Como otsast lõpuni (NB! tegemist on USA’s tehtud videoga – Como spec erineb õigepisut Euroopas pakutavast – samas kõik põhiline on täpselt sama. See on lihtsalt väga hea ning ülevaatlik video, mida soovime Teiega jagada):

TURBO COMO SL

SL? Jah, õigesti arvasite – super light. Como SL on Como, aga super-light versioon. SL seeria jookseb läbi Specialized’i kõikide e-rataste. On kerged (SL) linnarattad, kerged e-maastikurattad, kerged e-maanteerattad. Kõik nad jagavad ühte sama platformi, mille eesmärk on olla kerge.

Turbo Como SL 5.0

Kõik meist teavad, mida tähendab, kui ratas on kerge. Sellega on lihtsalt ülimõnus veereda! Ta läheb edasi kergelt, kiirendab kergelt, keerab kergelt. Teda on kerge juhtida.

Como SL on seda kõike linnatranspordi vormis. Tal on Specialized’i enda arendatud mootor (SL 1.1 custom lightweight, peak 240W / 35Nm, 2x rider amplification, 180% assistance), aku mahutavus on 320Wh. Lisaks on võimalik paigaldada Range Extender, mis suurendab võimalikku sõiduulatust kuni 60km võrra.

Como SL on kas rihmülekandega või tavapärase ketiga (olenevalt mudelist) kuid alati tagumise rummusisese käiguvahetusega (kas 5 või 8-käiguline), mis tagab täieliku hooldusvabaduse pikaks ajaks.

Kohe on küljes viisakad ja tagasihoidlikud tuled nii ees, kui taga ning erilise lisana on olemas ka korv, mis on täpselt nii disainitud, et oleks mugav kanda kas laptop’i, või toidukotti.

Turbo Como SL 4.0

Rehvid on laiad – 2.3 ning rattad on pisut väiksemad tavapärasest rattasuurusest. Rataste mõõt on nö 650B. Rehve katavad 65mm laiused korralikud porilauad.

Loomulikult on ka Como SL’ile saadaval kõik Mission Control äpp’i võimalused.

Como SL on e-ratast seeriast kõige uuem. Como SL’i esmaesitlus toimus aprillis 2021.


Turbo Como SL hinnad

Turbo Como SL 5.0 – 3999€

Turbo Como SL 4.0 – 3499€


Kõik küsimused on Turbo Como ja Turbo Como SL’i kohta on teretulnud. Järgmine kord võtame ette ja räägime lahti linnarataste Turbo Vado ja Vado SL rataste olemuse.