fbpx
RattapoodTehnika

Kas „gravel“ võtab maanteelt kuni 40%? Uus Crux.

Jah, selline on üldine ennustus. Segaselt sõnastatud pealkiri lahti seletatult: ennustatakse, et nn klassikaline maanteesõit teeb järjest enam ruumi nn gravel distsipliinile. Gravel pole lihtsalt trend (nagu oli näiteks lühiajaliselt fat-bike’ide segmendi pealetung maastikurataste poolel) vaid tundub, et gravel on tulnud, et jääda.

Miks, võib õigustatult küsida? Aga seepärast, et see meeldib inimestele. Kaasa arvatud allakirjutanule. Gravel on huvitav, vaheldusrikas, piirideta. You name it. Minu enda rattapargist saab “gravelbike” kahtlemata kõige enam kasutust. Kui vanasti sõitsime kruusal maastikurattaga, siis kaasaegsed MTB rattad on niivõrd võimekad, et neid pole mõtet „raisata“ kruusal sõites. MTB (XC) rattad võimaldavad paljut enamat ja paljut enamat nendega ka tehakse. Vaadake kasvõi kaasaegseid XCO radu, mis on kordades tehnilisemad, kui 10 aastat tagasi. Pealegi – kruusal saab sõita kiiremini, kui klassikaline XC ehk MTB ratas võimaldab. Saab olla rohkem „aero“ jne. Ehk kiiremini on mõnusam sõita nn maanteetüüpi rattaga ning jõuamegi sinna, et miks on olemas gravel-bike.

Ka UCI paneb puid alla. 2022 toimub esmakordselt UCI Gravel World Series, mis saab olema ametlikuks kvalifitseerumiseks samuti esmaskordselt toimuvatele UCI Gravel World Championships’ile. Seega tundub, gravel on tulnud, et jääda.

Minu tavapärane hommikupoolik Viimsis teel trenni. Jah, gravel-rattaga ikka.
Minu tavapärane hommikupoolik Viimsis teel trenni. Jah, gravel-rattaga ikka.

Uus Crux.

Täna lansseeriti globaalselt täiesti uus gravel bike – Crux. Ennetame Sinu küsimust: jah, Crux jääb tipptasemel CX rattaks. Ning jah – uus Crux on tegelikult parem CX ratas, kui eelmise põlvkonna Crux. Aga lisaks sellele on nüüd lisatud Cruxile ka gravel-võimekus. Ennetame ka järgmist küsimust: ei, Diverge ei kao kuhugi. Alles jäävad mõlemad – sportlik gravel / CX ratas Crux ning „chillim“ gravel-ratas Diverge. Mõlemale on koht ja mõlemale jätkub rohkelt sõitjaid.

Uus Crux on kõige kergema kaaluga gravel-ratas maailmas. Jah, see on päriselt ka nii ning see saavutati võttes eeskuju Aethosest – Aethos on kergeim seeriatootmises olev disc-piduritega raam – 585g (suurus 56). S-Works Aethos ei ole UCI legaalne, sest on kergem, kui lubatud 6.8kg.

Ülikerge kaal saavutati tänu keerukale karbonkihtide omavahelisele sobitamisele ning materjalile endale. Ehk jäikus jäi – aga on saavutatud vähemate materjalikihtidega.

Uus Crux võtab seega eeskuju Aethosest ning uue Cruxi raam kaalub 725 grammi ning kogu ratas 7.25kg (S-Works versioon, suurus 56). Jah, seitse koma kakskümmend viis kilo kaalub kaasaegne tipp-klassi gravelbike. Nagu Cyclingnews ütles: „Here was a bike designed to go off-road and it weighed less than most road bikes that roll into Cyclingnews HQ“.

Pro/Expert/Comp raam kaalub 825 grammi (rattad vastavalt 7.6kg, 8.1 ja 8.5kg).

Crux rattal on uuendusena uskumatult suur „tire clearance“. Alla mahuvad kuni 47mm laiused rehvid 700’l (ehk tavapärasel) jooksul ning kuni 2,1 tollised rehvid, kui all on 650b suuruses (ehk väiksemad) rattad.

Kokkuvõttes: isiklikult jätan alles endale Diverge, alumiiniumraamiga esimese gravelratta, mis on mind truult sõidutanud juba aastast 2018, kuid lisaks tellisin ka endale uue Cruxi. Sest ka mul on veel paljud kruusateed avastamata.

Ilusat sügisest rattailma soovides,

Sulev Lipp

PS – NB! Lisaks väike sidenote: seoses gravel segmendi jõulise arenguga on ka Tracer või Pathfinder rehvid nüüd peatselt ka S-Works versioonina (ehk kergemad, kui PRO) saadaval.