Jätkame seeriat. Küsisime kolleegidelt, et mis on kõige olulisem, erilisem, vajalikum innovatsioon, mis rattaga sõitmise 2020 aastal paremaks muudab või rattaarmastust edasi viib. Eelmisel korral vastas Erki Kukk SIIN.
Vastab Sulev Lipp:
„Minu „Specialized 2020“ on kummid. Kummid-rehvid… rehvid-kummid, ma tean küll, mida mõtlete. Kummid on suupärasem lihtsalt.
Kahtlemata on kummid olulised. Kui automaailmast paralleele tuua, siis on see ju elementaarne – ükski superauto pole super ilma rehvideta. Arendatakse ju hüperautodele täiesti nn custom rehve ja arendus käib käsikäes autotootjaga. Sest auto pole millekski võimeline, kui pole rehve. Rehvid on niivõrd olulised. Rehvid on ringrajal sõna otseses mõttes A ja O.
Rattamaailmas on kiirused väiksemad ja rehvide „osa“ tundub olevat väiksem. Tegelikult aga vastupidi. Rehvid ja rehvidega seonduv on nr 1, mis puudutab Sinu tunnetust, kiirust ja ohutust ja seda kas tervete jooksudega finishini jõuad. Erinevate rehvide veeretakistuse vahe võib olla kuni 20 watti ja seda ühe rehvi kohta. Kes korra on sõitnud powermeetriga, mõistab, mida tähendab see, kui Su kaaslane hoiab, no ütleme, 220 watti (kerge kerimine) ning samakiireks kulgemiseks teiste rehvidega tuleb hoida 260 watti (enam üldse mitte nii kerge kerimine). Rattamaailmas ON rehvid tähtsad.
SIIN kirjutasin rehvidest juba 2017 aasta kevadel. Ja SIIN sõitsin 28mm tubeless maanteerehvidega (eelmine põlvkond) ning mainin tol korral, et peagi on tulemas need õiged 26mm tubeless rehvid. Siiamaani ootasin. Aga aega läks kaks aastat.
Rehvid on niivõrd olulised, et nende arendusse pannakse tohutult energiat ja raha. Tubeless rehvid on järjest olulisemad ka profimaailmas ning olen kindel, et 2020 näeme tubularide järjest suurenevat taandumist tubelesside ees. Tubularid on seni veel profimaailmas populaarsed, kuna jooksud on kergemad ning tubulari purunemisel saab järelsõitvast autost uue jooksu. See on ka põhjus, miks nn tavainimene seni veel tavalise sisekummiga e clincher-rehviga sõitis (ja õigesti tegi!). Aga veeretakistuse järgi on juba täna tubeless rehvid paremad, kui tubularid. Ning tubularidel on ka miinuseid – kui tubular on kehvalt liimitud või liiga kaua tagasi liimitud, siis võib tubular pöia pealt maha tulla (kuigi on tõsi, et kaasajal seda juhtub ikka väga harva) ja siis on ebameeldivused garanteeritud. Samas, kui tubularile juhtub väiksematsorti „auk“ sisse tulema, siis rehv jällegi tühjeneb vaikselt (sisekummiga rehv oleks kohe tühi), kohe maha ei tule, võimaldades pikalt sõitu jätkata. Nii, et on ka plusse. Aga üldiselt on tõsi ka see, et pro-teamid on konservatiivsed ning üleminekut uuele tehnoloogiale võetakse ettevaatlikult ja step-by-step.
Tavainimesele mõeldes on tubelessil olulisi eeliseid nii tubulari kui clincheri ees. Esiteks on kogu sett kergem, kui sisekummiga. Tüüpiline sisekumm kaalub ca 100-120g. Tubelessiks on tarvis vedelikku, kuid maanteele piisav ca 30ml-st. Teiseks parandab tubeless setup augu ning Sa ei pruugu arugi saada, et rehv korra katki oli. Kolmandaks saab sõita madalama rõhuga, mis on loomulikult palju mõnusam ning läbilöögi ohtu pole – isegi, kui juhtub mõni sõiduviga ja pöiaga vastu teravat äärt peaks lööma. Neljandaks pehme ja siidine ning kerge veeremine… selle tunneb ära igaüks.
S-Works Turbo RapidAir
Seega on minu arvates uus, rohkem kui 2 aastat arenduses olnud maanteerehv S-Works Turbo RapidAir üks olulisemaid uuendusi rattamaailmas 2020 aastal. Enam ei pea ma ise ka Conti rehvidega Belgias sõitmas käima. Jah, kui 2019 aasta kevadel Belgias munakividel sõitsime, siis polnud mul muud valikut. Nüüd on ja see valik on parem, kui kunagi varem.“
Tehnilist
On oluline, millist tubelessi vedelikku kasutada. Specialized’il võttis pikalt aega, et arendada välja õige segu, mis sobib kõrgetele rõhkudele (MTB-ga võrreldes on rõhud sootuks teised). Väidetavalt suudab uus RapidAir Sealant kinni panna augu rehvis suurusega kuni 3mm.
Rehvirõhu osas on soovitus max 7 bar’i ehk ca 100 psi’d. Kuid vabalt võib sõita ka 5-7 bar’ga. Vastavalt oma eelistusele.
26mm S-Works Turbo RapidAir kaalub 260g
28mm S-Works Turbo RapidAir kaalub 305g
Pealepanemine on ülilihtne – saab hakkama tavalise pumbaga ka kodutingimustes.
Kuidas installeeritakse ja millistele jooksudele sobib.
.